Ferrari
Ferrari

Hvem hadde ikke ønsket seg en rød Ferrari? Symbolet på fart, spenning, nytelse, eleganse, rikdom og prestisje er jo nettopp dette bilmerket. I likhet med Lamborghini som jeg skrev om tidligere, er ikke Ferrari en bil for den vanlige mann i gata. Det er heller de som har litt mer enn gjennomsnittslønn som kan vurdere å skaffe seg denne skjønnheten. For oss andre er det lov å lese, se og drømme om å ta seg en kjøretur i denne uforglemmelige bilen. Tenk å kjøre gjennom Italia eller Frankrike i finværet med taket nede og den nydelige naturen rundt seg!

Litt om historie

Bilfabrikken Ferrari ble grunnlagt i 1947 av nå avdøde Enzo Ferrari. Hovedkontoret er i Maranello ved Modena, der den første fabrikken ble bygget rett etter andre verdenskrig. I starten var det kun racerbiler som ble laget, men fra 50-årene begynte fabrikken å produsere sportsbiler og luksusbiler, mange med tolvsylindrede motorer. Fiat gikk inn i Ferrari og overtok først 50 prosent i 1969 for så å overta 40 til i slutten av 80-årene. Fortsatt eies 10% av aksjeandelene av Ferrari-familien.  Ferrari har blitt til en av mektigste merker i verden og en av dens biler 250 GTO fra 1963 ble historiens dyreste bil i 2018, da den ble solgt for over 70 millioner dollar! Særlig de siste 15 årene har produksjonen økt med 150% med den steilende hesten som symbolet og særlig den røde bilen kommer nok alltid til å være noe unikt og ettertraktet i bransjen.

Racerbilen Ferrari

Racerbilen Ferrari

Enzo Ferrari starter som racerbilkjører for Alfa Romeo før han fikk interesse for å lage egne racerbiler. De har vært ledende i bransjen fra 50-årene og har vunnet rundt 180 Grand-Prix seiere og 14 verdensmesterskap for konstruktører. Michael Schumacher, tidligere racerbilkjører var deres stjernekjører fra 2000 og utover, frem til han måtte gi seg grunnet en alvorlig skiskade.

Ferrari 812 Superfast

Dette er noe av det nyeste Ferrari har kommet med og som selve navnet sier, må den vel være den raskeste personbilen noen gang. Bilen har 800 hestekrefter og koster over 5 millioner! De som har kjørt den sier det er en opplevelse uten like. Når man ser på den legger man merke til de lange linjene, luftinntakene, karakteristiske avlange frontlyktene som peker til siden og fire runde baklykter. Den har store keramiske bremser, noe som er et must gitt farten den kan komme opp i og utholdenheten over tid.

Interiøret er så til de grader særpreget med sportslige skinnseter at det vanskelig kan beskrives som elegant, men det er jo nettopp det som er Ferrari. Komfortabel å sitte i og masse detaljer. Det som kjennetegner dette bilmerket, er jo en viktig ting til og det er motorlyden. De som har prøvekjørt den sier at det er en fryd å høre brummelyden som kun en Ferrari kan produsere. Det er det nok ikke bare en opplevelse for sjåføren, men også for forbipasserende. Til tross for de mange hestekreftene er den utrolig stabil på veien og veldig lett å styre. Som sjåfør må man jo føle masse ærefrykt og en ydmykhet ovenfor de sterke kreftene denne bilen kan produsere.

Kommentarer er stengt.