VOLVO PERSONBIL

Volvo er et bilmerke vi kjenner godt til her i Norge, våre Svenske naboer har en lang historie i bilproduksjon og mange av disse bilene fant veien over til oss. Det var så tidlig som i 1924 at det var to Svensker som drømte om å starte opp bilproduksjon i Sverige med Svensk stål. Det var Gustav Larsson og Assar Gabrielsson som startet dette prosjektet. Den første bilen sto da klar og rullet ut rundt tre år senere.

Den første Volvoen

Den første modellen som ble klar fikk navnet Volvo ØV4 og fikk fort klengenavnet Jakob. Det var starten på Volvos bil historie. Allerede senere samme året etter lanserte de de den samme biltypen med da med overbygg som fikk navnet PV4. Merket ble godt mottatt og allerede etter ett år ble de første bilene eksportert ut. Det kom stadig flere modeller, PV 651 var den nest modellen ut. Her har man brukt betegnelsen PV som en forkorting av person vogn, 6 for seks sylindre, 5 for 5 seter og 1 for serie 1. Grei forkortelse det. De måtte konkurrere med de store Amerikanske modellene som var veldig populære, så de måtte følge trenden som var på den tiden. Neste modell ble PV 800 serien etterfulgt av PV 444 og 544 på 40 og 50 tallet. De to siste modellene er noe vi kjenner godt til i Norge, de ble også fort populære her i landet. PV 444 og 544 ble produsert i rundt syv år og antallet biler som ble lagd var nesten 250 000.

Volvo prøvde seg også på en sportsbilvariant på midten av 50 tallet, den fikk navnet P1900. Denne modellen ble ikke noen suksess for Volvo, den ble stanset ganske raskt for produksjonen var dyr og etterspørselen heller laber. Det ble produsert bare rund 70 biler totalt av modellen. Etterfølgeren derimot som kom et par år senere gjorde det en god del bedre, det var modellen P1800. Med et nytt utseende og med kraftigere motor ble den en populær bil. Det hjalp vel mye på at nettopp denne modellen ble brukt av Roger More under serien Helgenen som gikk på tv på den tiden, den fikk da også kallenavnet helgenen bilen ganske fort. Den neste modellen de kom ut med ble også en storselger for Volvo, det var modellen Amazon som ble lansert i midten av 50 tallet. Det ble produsert nesten 700 000 biler av denne modellen i de rundt 14 årene produksjonen pågikk. I slutten av 60 tallet lanserte de så en ny serie igjen, 140 serien som besto av tre forskjellige varianter, to dørs, firedørs og en femdørs stasjonsvogn. Omtrent samtidig lanserte de også en litt mere lukeseriøs variant med modellen 164. Volvo kom også med en god del terreng gående biler som var egnet for det militære, men dette ble bare en liten del av Volvo konsernets bilprogram. Volvo er i dag ikke Svensk eid lengre, det ble solgt til konkurrenten Ford i slutten av 90 tallet for så og bli solgt til det Kinesiske firmaet Geely i 2010.

Kommentarer er stengt.