Tyske biler

Det er mange bilmerker og velge imellom ute på markedet når man skal kjøpe seg ny bil. Da er det ikke enkelt å velge mellom alle disse. Men en del mennesker holder seg til ett merke som de er fornøyd med og bare bytter ut med en nyere modell når det trenges. Alder er jo også ett viktig moment når det gjelder valg av bil, de yngre har sin smak og vil gjerne ha biler med litt sportslig preg. De mere voksne menneskene velger gjerne mere praktiske biler.

VW historie

En av de mest kjente modellene til VW er uten tvil den som på folkemunne kaltes boble, de flest av oss har nok hatt ett forhold til disse bilene i barndommen.Det egentlige navnet på de første bilene som ble produsert var Type 1, men med forskjellige motoralternativer ble de også kalt 1200 eller 1300 som var de mest vanlige motorene de kom med i starten.I 1938 rullet de første bilene ut fra fabrikken, det var rundt fem år etter at Ferdinand Porsche og Hitler hatt ett møte om og diskutert en ny såkalt folkebil. Kravene til Hitler var at det måtte være plass til en barnefamilie med tre barn og at den ikke måtte koste over 1000 Tyske mark og ha en fart på rundt 100 kilometer i timen.

VW historie

Når man tenker på hvor mange barn det var i familiene rundt omkring i Europa på den tiden ble den vel litt liten for mange. Men det var jo ikke så strenge regler den gangen så det gikk nok fint med ett par barn til i baksetet. Selve designet av bilen var det Josef Ganz som sto for, noe som jo er litt spesielt når man tenker på hva Hitler gjorde med jødene under krigen.Den siste av den originale bobla rullet ut fra fabrikken i 2003, det hadde da blitt produsert over 21 millioner biler av denne typen. De gjorde ett forsøk til med og introdusere en nyere variant av bobla, de kalte den for Beetle og var ganske lik originalen.Den kom ut på markedet allerede før den siste bobla forlot fabrikken, allerede i 1998. Karosseriet lignet ganske mye på bobla, den største forskjellen var at motoren var foran og den hadde forhjulsdrift. Denne bilen produseres den dag i dag, så vi får se hvor lenge den klarer og holde seg ute på markedet.

Audi

Mannen bak bilmerket Audi er August Horch som grunnla firmaet Audi Automobilwerke i 1910. Dette var relativt dyre biler med større motorer og mere utstyr en de vanlige familiebilene på den tiden.

Audi

Med de sterke motorene ble disse bilene populære innen bilsporten, de hadde en 2,6 og en 3,6 liters firesylindret motor og fulgte raskt opp med en sekssylindret motor på 4,7 L. Kraftige motorer som egnet seg godt innen bilsporten.Etter rundt 22 år fusjonerte de med DKW, Wanderer og Horch og det kjente symbolet med de fem ringene ble til. Audi gjorde det godt både innen luksuriøse biler og innen bilsporten omtrent i fra starten av, noe de fortsatt har den dag i dag.

Kommentarer er stengt.