SVENSKE LASTEBILER

Det er ikke bare personbiler som Volvo og Saab som Sverige er kjent for. De produserer også lastebiler og busser av merket Volvo og Scandia Vabis. Den som var først ute var Scandia, det ble etablert i starten på 1890 tallet da under navnet Vabis, det ble så etter rundt 20 år slått sammen med Scandia og navnet ble da Scandia Vabis. Volvo ble etablert mer en 30 år senere, da med bare personbiler i sin produksjon. Lastebilene startet de med rundt tre år senere.

Scandia

Scandia

Scandia er et velkjent merke også her i landet, både busser og lastebiler som vi har importert mange av. Den første bussen som rullet ut av produksjons lokalene sent på høsten 1911 ble den første bussen som var produsert i landet. Akkurat når den første lastebilen kom finner jeg ingen opplysninger om. Merket har blitt en av de ledende merker innen buss og lastebiler på verdensbasis. De ble fort populære her oppe i Skandinavia og de utvidet produksjonen med flere fabrikker i utlandet. Allerede på 50 tallet startet de også opp produksjon i Sør Amerika. Scandia ble enda mere populære bland transportfirmaene og sjåførene da de startet med å produsere V 8 motorer i sine lastebiler. De startet med det i slutten av 60 tallet for og dekke etterspørselen. Man hadde behov for mere krefter når det gjeldt tungtransporten og det fikk de nå. I dagens lastebiler kan man få motorer opp til hele 730 hk, det skulle dekke de fleste behov i transport markedet vil en tru. Hovedkontoret til Scania ligger i Sødertelje rett ved Stockholm, her finner man også den ene av de to største samlefabrikkene til Scania. Det andre ligger i Brasil i San Paulo. De har også mindre fabrikker rundt omkring i verden som driver med deleproduksjon og montering.

Volvo

Volvo

Volvo lastebiler er også et Svensk produkt, firmaet ble startet i midten av 1920 tallet og har i dag hovedkontor i nærheten av Gøteborg. Volvo startet først med personbiler, det var først etter rundt tre år etter firmaet startet at den første lastebilen rullet ut i fra fabrikken. Den fikk betegnelsen LV serie 1, den hadde fått den samme gir kasse og motor som personbilen Volvo produserte. Ikke akkurat mye trekk kraft på den lastebilen da kan en vel tenke seg. Men den ble godt mottatt og salget gikk bra for Volvo. Teknologien utviklet seg stadig og i slutten av 30 og starten på 40 tallet byttet de motortype til Hesselman motor. Det var en Svensk produsert motor som hadde innsprøytnings system som var en del bedre en personbil motoren de brukte.  Under krigsårene ble det satt in motorer som kunne gå på knott, først året etter at krigen var over gikk man over til diesel motorer. Dette medførte igjen til at det ble vist stor interesse for Volvos sine lastebiler rundt omkring i verden og de satset stor på det internasjonale markedet på 50 tallet. Det ble en suksess for dem og salget gikk strykende. Den internasjonale satsingen har gjort til at Volvo er blant de mestselgende lastebilene i verden.

Kommentarer er stengt.