Restaurering av 1956 Ford F100 Pickup del 2

Her kommer den andre artikkelen om dette prosjektet og restaurering og modifisering av en 1956 modell Ford F 100 Pickup. I den første delen skrev jeg litt om kjøperen av bilen og hvordan han bare stuet bilen bort i en bygning i rundt 20 år etter at han hadde kjøpt den som et vrak. For så å starte arbeidet etter at han fant et firma som tok slike restaurerings jobber selv om det var en meget stor og omfattende jobb. Bilen var over 50 år gammel da prosjektet ble startet.

Ønske om drømmebil

For at det skulle bli en bil som paret ville bli fornøyde med så måtte bilen tas fra hverandre totalt til siste skrue. Og deretter begynne å bygge opp bilen igjen skrue for skrue. De måtte skape en stabil stamme som skulle holde en lav bil. Bilen måtte ha gode kjøre egenskaper og kunne fungere likt som hvilken som helst ny moderne bil. Chassiet på bilen var i forholdsvis god stand og de valgte å bruke det. Men de sendte det av gårde for å sandblåsing, så forsterket de det slik at de fikk den styrken og stabiliteten de var ute etter, samt at monterte en tverrstang for å stabilisere det ytterligere. De valgte også å utvide hjulbuen med 12 centimeter på hver side for å kunne benytte fetere dekker bak, og for å kunne takle dette så byttet de til en helt ny bakaksel sammen med et firpunkts system som hjuloppheng. Deretter senket de bilen rundt hele og satte på nye støtdempere og fjærer, som resulterte i en seks centimeter lavere bil både foran og bak.

For å ha en god og stabil bil på veien kreves det også at bilen har gode bremser og bremsesystemer. Det ble montert 12’ skive bremser bak og 11’ skive bremser foran. Dekkene man valgt ble Goodrich dekker men Budnick Muroc III felger – 17’ fremme og 18’ bak.

Drivsystemet

Da det er en for som det arbeides med så valgte de også å installere en kraftpakke fra samme leverandør. Ut gikk den gamle ferdig kjørte motoren, som ble erstattet med en ny motor levert av Blueprint Engines. Det ble en motor med direkte innsprøytning, opp boret small-block V8 som hadde fått en helt ny høypresterende veivaksel, smidde stempler og en kvassere kamaksel sammen med aluminiumstopper, et høyeffektivt forbrennings-system og et optimert innsug fra Edelbrock Performer. Sammen med dette ble det også montert et 2,5 tommers eksosanlegg som var spesialbygd fra Magnaflow. For å kunne ned all denne kraften som motoren leverte så ble det også montert inn en forsterket girkasse, bygd opp am Monster Transmission sammen med en forsterket drivaksel. Dette ble gjort på en spesiell måte da Dynamic Rides valgte å flytte hele drivsystemet 15 centimeter bakover for å få en bedre vektfordeling og en bedre ytelse på veien totalt.

Spennende prosjekt

Alt det som skjedde med bilen fra bunnen av og fremover var veldig spennende for familien å følge med på. Og de fikk med dette prosjektet et virkelig godt innsyn i hvordan en bil er oppbygd og hvor mange detaljer det er å ta hensyn til for at bilen skal bli 100 % optimal. Følg med i siste artikkel for å få høre de avsluttende detaljene om dette prosjektet.

Kommentarer er stengt.