Lamborghini

Varianter av biler har blitt ganske enormt når man ser på de siste årenes utvikling innen bilbransjen. Man konkurrerer iherdig seg imellom om kundene for å kunne holde salgstallene oppe.

Dette gjelder de fleste bil merkene, men så har vi de som ikke har de vanlige arbeiderklassene som kunder. Men som heller har siktet seg opp på de som virkelig har mye penger. Her har man igjen ett ganske stort utvalg av bilmerker som da koster mere en det vi kan drømme om å bruke på en bil.

Oppstarten

Ferruccio Lamborghini startet opp sitt firma i 1948 for å lage sine egne sportsbiler. Har var en ivrig entusiastisk sportsbil elsker som hadde flere typer som han kjørte rundt i så ofte han hadde muligheten. Hvorfor han tok beslutningen om å starte opp ett eget bilmerke var en konflikt han hadde med Enzo Ferrari.

Den første bilen som ble lagd kalte de for Lamborghini 350GTV og det var satt inn en V12 motor som ytet 350 Hk. Han mente at det var ett absolutt must at hans biler skulle ha V12 motor og fikk med seg et tidligere ansatt i fra nettopp Ferrari til å sette opp en egnet motor. Bilen ble så vist frem på en bilutstilling i Amerika i 1963 og med god respons av publikum startet de så opp med å produsere denne modellen. Året etter hadde de solgt nesten 150 eksemplarer av bilen.

Den neste modellen kom ut tre år senere og var en fireseters variant 400GT som var en todørs cupe. Samtidig som de produserte denne nye modellen produserte de også en spesialutgave av 350GT, den fikk da en V12 motor på fire liter. Denne modellen ble det lagd bare 23 stykker av og man kan jo tenke seg hva disse bilene koster i dag. For dette er biler som samlere har sikret seg de fleste av for prisen vil garantert stige en god del mere.

Miura

Modellen Miura har vel omtrent fått legendestatus i blant Lamborghinis entusiaster, med ett godt salg av de foregående modellene hadde de nok penger til å kunne komme med sin egentlige første såkalte superbil. Den ble først vist frem på en bilutstilling i 1965, men da bare chassiset. Men allerede da viste folk sin interesse for den nye modellen og da det ble vist frem en hel komplett bil året etter i Geneve økte interessen for bilen igjen betraktelig.

Miura

Allerede året etter hadde de solgt 111 biler av denne modellen og den har blitt en av de mest ettertraktede modellene i blant bilsamlerne. Denne modellen gjorde også at Lamborghini selskapet ble ett anerkjent navn innen miljøet av eksotiske sportsbiler.

Problemer

Ferruccio hadde før han startet opp med sportsbilene en traktorfabrikk som hadde gjort han rik. Denne fabrikken gikk fortsatt for fult samtidig som han drev på med sportsbilene, med god inntekt i fra traktorfabrikken gjorde at han kunne fortsette og utvikle nye modeller. Men det kom en stor avbestilling og han fikk problemer, han solgte da deler av traktorfabrikken for å kunne satse videre på sine sportsbiler. I dag er det Audi som eier Lamborghini merket.

Kommentarer er stengt.