KENWORTH TRUCKS OG PETERSBILT

Da er turen kommet til Kenworth trucks. Jeg har tidligere vert innom Volvo, Scandia og Mack.

Det var Louis og Edgar Gerlinder som etablerte Kenworth. I 1916 startet de Gerlinger Motor Car Company. Årstallet varierer mellom 1915 og 1916 på de forskjellige kildene. Men det var i 1915 de konstruerte sin første lastebil i Portland i Oregon. Det var tøffe tider i bransjen og de valgte da å flytte til Seattle i 1916. Der ble firmaet reorganisert av Edgar K Worthington som også overtok eierskapet sammen med sin foretningspartner som var Fredrik Kent.

Fimaet vokste sakte men sikkert en periode. Med en produksjon på over 50 lastebiler i 1922. Men det ble likevel nødvendig med en kapitalutvidelse i 1923. Det var da navnet Kenworth ble til. Pacific Car & Fundery (PACCAR)kjøpte opp Kenworth i 1944.

DEPRESJONSTIDEN

Som de fleste bil og lastebil produsenter slet de under depresjonstiden i Amerika, Kenworth hadde pga store innvisteringer en betydelig gjeld. Det måtte gjøres noe for og overleve. Så di tilbød kundene div ekstrautstyr på lastebilene som sovecabiner, torsjonsfjærer, Cummings dieselmotorer og hydrauliske bremseforsterkere. Det hjalp på omsetningen. Tunge kjøretøyer fikk først under krigen en markant økning i etterspørselen, noe som også gjaldt Kenworth. De hadde også deleproduksjon til bombeflyet B-17 og dette var vel en viktig brikke til at de kunne overleve. Kenworth gjorde det veldig bra i 50 og 60 tallet. Dette medførte til at de åpnet en fabrikk i Australia i 1966.Det ble også åpnet en fabrikk i Mexico. På de fabrikkene blir det produsert egene modellserier kun for hjemmemarkedet.

Det var litt om historien til Kenworth.

Så tar jeg en titt på Peterbilt, kanskje ikke den mest kjente truck`n for oss her i Norge.

PETERBILT TRUCK

Peterbilt Motor Company ble til i Denton, Texas i 1939. Det var T.A.Peterman som var mannen bak opprinnelsen av lastebilen vi kjenner i dag. Han hadde problemer med og få tømmeret effektivt og rask transportert til sagbruket sitt. Utviklingen gikk langsomt til å begynne med da han gjorde mange forskjellige varianter med chassis, motorer, gear osv. Han startet med militære kjøretøy fra overskuddslageret til og utvikle teknologien har var ute etter. Med disse militære lastebilene fikk han til det meste. Han hadde en stor fordel mot de andre lastebilmerkene på markedet, han hadde ingen gjeld eller dyre fabrikker med mange annsatte og ta hensyn til. Han startet å selge sitt produkt i 1939. Hans kone Ida solgte selskapet til flere av de som allerede var i firmaet da han døde i 1944. Men hun beholdt landet som fabrikken lå på, hun ville bygge ett shoppingsenter der. Det annonserte hun i 1958, da hadde di allerede foretatt en stor utvidelse av bedriften som en av de store leverandørene av tungtransport lastebiler. Firmaet ble da igjen solgt fordi de ville ikke ta på seg kostnadene med og bygge opp en ny fabrikk igjen. de nye eierne var Pacific Car & Fondery Co. Som på den tiden drev på med å lage bilfrakter vogner til tog. De hadde også overtatt konkurenten Kenworth i 1944. Utviklingen gikk sin gang og i 1991 skiftet de navn til PACCAR.

Det var litt om noen av dem Amerikanske lastebilene.

Kommentarer er stengt.