Forholdsvis ukjente biler

Wartburg var et bilmerke fra Øst-Tyskland. Navnet Wartburg kommer fra slottet Wartburg på en av åsene utenfor byen Eisenach, hvor bilene ble produsert. Bilen har historie helt tilbake til 1898 og ble da produsert av Automobilwerk Eisenach og bilen ble døpt til Wartburg. Det er flere slike biler som har blitt borte opp gjennom, mens den tredje jeg har funnet frem til foreløpig er ikke helt borte, men forholdsvis ukjent.

Wartburg

Etter at de fikk frem sine første biler ble de borte igjen allerede i 1904 etter at selskapet hadde fått nye eiere. Men rundt 25 år senere dukket de opp i form av en lisens produsert variant av en Austin Seven. Selv om det var gamle Øst Tyskland som var hovedmarkedet for bilen så ble den til slutt eksportert over mye av verden. Utover på 60 tallet spredte bilen seg. Da hadde den vært eksportert til Vest Tyskland siden 1958. Dette var en modell med tresylindret totakts motor, drift på framhjulene og et helt nytt karosseri i forhold til hva den hadde hatt første halvdelen av det århundret. Wartburg 311 het denne modellen og ble levert i en rekke varianter. Stasjonsvogn, pickup eller sport utgave som to seters roadster. Motorkapasiteten økte etter hvert til 992 ccm. Bilen fikk stadig oppgraderinger og til slutt kom Volkswagen med i bildet og da fikk bilen en ny 1300 ccm firetakts motor. Til slutt ble Wartburgeren innlemmet og overtatt av Opel – dette skjedde i 1991. Årsaken til at bilen forsvant var da kostandene ved produksjonen – på den tiden var de kostnadene på hele 20 000 tyske mark.

Trabant

Bilen har vært importert i Norge, men jeg tviler på at det var noe særlig stort antall. Selv om det var før min tid så har jeg aldri sett eller hørt om bilen i Norge. «Trabbi» var en typisk bil fra gamle Øst Tyskland. Bilen kom i fra Zwickau som ligger syd øst i gamle Øst Tyskland. Navnet på bilen ble valgt etter en folke konkurranse det samme året som raketten Sputnik 1 ble skutt opp i 1957.

Det er produsert og solgt over 3 millioner eksemplarer av bilen så den bør jo fortsatt være mulig å finne dersom man ønsker et restaurerings prosjekt. De to mest kjente variantene var Trabant 601 fra 1963 til 1991. Og Trabant 500 som var den første varianten de produserte. Begge bilene ble levert med totaktsmotorer og et plastkarosseri. Hastigheten lå under og over 100 km i timen og den siste modellen hadde 25 hestekrefter under panseret.

Tatra

Dersom du har hørt navnet Tatra tidligere tenker du nesten sikkert som meg – lastebil fra Øst-Europa. Jo i og for seg riktig det, men de har også produsert personbiler. De ble bygget for hånd og var nesten ikke å finne vest for det tidligere beryktede jernteppet. Tatra 603 var en sedan med hekkmotor – en ganske stor bil på den tiden. Og den ble kun solgt / gitt til viktige VIP personer innen politikk og industri. Totalt ble den produsert i tre ulike modeller og det er kun produsert like over 20 000 eksemplarer totalt. Den siste modellen i 74 og 75 het Tatra T613.

Kommentarer er stengt.