Ford Consul Capri

Dette er en av de bilmodellene jeg husker aller best fra min barndom, og jeg kjente også noen som var stolte eiere av denne tøffe bilen. På 1970-tallet var dette en bil som var ettertraktet, ja sikkert tidligere også. Jeg fikk ganske tidlig interesse for biler, som så mange andre guttunger ofte får. Min kunnskap om forskjellig bilmodeller var nok ikke all verden, men jeg kan huske at jeg selv synes jeg var riktig så flink. Vi brukte mye tid på å notere opp bilnummer, som sirlig ble ført opp i en notisbok. Men vi skrev ikke bare bilnummeret, men også fabrikat og modell. Dette hjalp nok godt på å utvide kunnskapen om biler, og jeg kan godt huske at det var ekstra gjevt når det dukket opp en Ford Capri i listene. Så la oss se litt mer på denne spennende bilen, som faktisk også har en spennende historie.

Kupèbil

Kupèbil

Ford Capri ble først og fremst produsert av Ford her i Europa, og det var det man kaller for en kupèbil. Produksjonsårene strekker seg fra 1961 til 1986, og det er ikke mange bilmodeller som kan vise til så mange år i produksjon. Men den ble også produsert i Australia, for det australske markedet først og fremst. Men denne produksjonen, foregikk bare i noen år på 1960-tallet. Det ble faktisk også produsert Ford Capri i USA, men denne produksjonen var det faktisk ikke Ford som stod for – men Lincoln som også er et kjent bilmerke.Navnet på den første Ford Capri, ble Ford Consul Capri. Dette var egentlig en Ford Classic, men laget som kupé med to dører. Den kom i 1961 og hadde en motorstørrelse på bre 1,3 liter, men allerede året etter økte de størrelsen på motoren til 1,5 liter. Ford Consul Capri ble produsert frem til midten av året 1964, og med denne var Capri-serien i gang for fullt.

Spesielle biler med amerikansk inspirasjon

Det som var et særpreg over disse bilene, altså Ford Classic og Ford Consul Capri – var uten tvil interiøret men også eksteriøret. De hadde utstyr som slett ikke alle bilmodeller hadde på begynnelsen av 1960-tallet. Skivebremser, Justering av lys i dashbordet, vindusviskere med justerbar hastighet og ikke minst de tøffe doble frontlyktene. Det at de også hadde sigarettenner, var faktisk også ganske eksklusivt på denne tiden. Utvendig var det lett å se at inspirasjonen, bar preg av det amerikanske. Amerikanske biler på slutten av 1950-tallet hadde sine spesielle særpreg, slik som finner bak. Dette finner vi også på den første modellen av Ford Capri, det samme gjelder det store bagasjerommet.

Venstrerattet

Det at de 200 første modellene av Consul Capri 335 hadde rattet på venstre side, kom av at Ford ønsket å lage biler for det kontinentale Europa først og fremst. Disse bilene var dessuten også håndlagede, og det ble solgt nesten 100 biler på et bilshow i Frankfurt i 1961. Dette var et høyt antall biler, når vi vet at det fra 1961 til 1964 kun ble solgt 500 biler. Om vi ser isolert på denne modellen av Ford Capri, så er det slik at den er blant de mest sjeldne som Ford noen gang har produsert. Ford kom også med en GT-utgave av Consul Capri, dette skjedde i 1963.

Kommentarer er stengt.