Elektriske biler er kommet for å bli
Elektriske biler er kommet for å bli

Store muskelbiler, raske biler og ikke minst, biler med en motorlyd som vekker til live drømmen om å bli en racebil fører er dessverre på vei ut. De faller som fluer på alteret til sterke krefter som jobber for å bli kvitt fossil brennstoff.
Miljøhensyn må gå foran våte drømmer om kraftige motorer og kappkjøring til neste lyskryss.

Elektriske biler med kraftig motor

Elektriske biler med kraftig motor

De første elektriske bilene var ikke noe å skrive hjem om, med mindre du var en miljøfantast. Motoren var liten og det samme var rekkevidden. Folk spøkte med at du kom deg til butikken og hjem igjen, hvis butikken var i gangavstand.

Heldigvis så har teknologien kommet mye lenger siden den gang. De nyeste modellene har nå rekkevidde på mer enn 200 km og ladetid (fra tomt batteri) ligger på 8 timer.

Noen nøkkeltall fra noen av de spennende modellene som er levert nå:

BMW i3

Akselerasjon 0-100 på 8,2 sekunder med to personer i bilen

Elmotor 125 kw/170 hk.

Fabrikken oppgir en rekkevidde på 312 km.

Renault Zoe

Akselerasjon 0-100 på 14,4 sekunder med to personer i bilen

Elmotor 68 Kw/82 hk

Fabrikken oppgir en rekkevidde på 400 km

Hyundai Ioniq

Akselerasjon 0-100 på 10,6 sekunder med to personer i bilen

Elmotor 88 Kw/120 hk.

Fabrikken oppgir en rekkevidde på 280 km.

Opel Ampera-e

Akselerasjon 0-100 på 7,9 sekunder med to personer i bilen

Elmotor 150 kW/204 hk.

Fabrikken oppgir en rekkevidde på 520 km.

Så må vi selvsagt ta med kjempen innen el-biler; Tesla. Denne har lenge ligget i en egen klasse, på grunn av motorstørrelsen og på grunn av prisen. Prisen har gått kraftig ned i det siste, og motorstørrelsen har gått opp.

Tesla Model 3 Long Range

Akselerasjon 0-97 på 5,1 sek.

Elmotor 70 kWh.

Fabrikken oppgir en rekkevidde på 310 km.

Elbil kontra bensinbil

Det er helt klart at når det kommer til miljøet så slår elbilen alt annet, spesielt i Norge hvor vi kan bruke fornybar energi til opplading. Det betyr ikke at elbilen er helt miljøvennlig, men den er klart mye mer miljøvennlig enn kjøretøy drevet med fossilt drivstoff.

Men hva med resten da? Fart og akselerasjon? Her er nøkkeltallene på bilene som bruker fossilt brennstoff:

BMW M40i (blandet forbruk)

Akselerasjon 0-100 km/t på 4,8 sek.

Renault Megane Sport Tourer

Akselerasjon 0-100 km/t på 11,7 sek.

Hyundai Kona

Akselerasjon 0-100 km/t på 12 sek.

Opel Insignia sports tourer premium

Akselerasjon 0-100 km/ på 10,9 sek.

Det er ikke de raskeste bilene vi snakker om her, men dette er bilene folk flest bruker. Så derfor er dette bilene som det er enklest å sammenligne. Ser man på tallene i forhold til akselerasjon så er det ikke så store forskjeller mellom bensindrevne og elektriske biler. Det er selvsagt et problem med rekkevidden og ikke minst en utfordring med å få ladet opp de elektriske bilene. Ladetiden kan være lang, mens det å stoppe på en bensinstasjon og fylle opp er relativt kjapt.

Elektriske biler er den uunngåelige fremtiden

Elektriske biler er den uunngåelige fremtiden

Vi er mange som elsker de biler med kraftig motor, biler med skikkelig motordur, en ordentlig bil. For mange av oss føles elektriske biler helt feil og produsentene har skjønt at de har en kamp foran seg her. Det er snakk om å gjøre tilpassinger på de elektriske bilene så de lager en ”normal motordur”, at de har en dynamo som lader batteriet, gjøre motoren sterkere og mye annet som skal gjøre at e-bilen blir mer lik bensinbilen.

Vi er mange som elsker de biler med kraftig motorVi som vokste opp med ekte biler vil ikke la oss lure, men det er nok av eksempler på at ny teknologi fort overvinner skeptikerne. Se bare på Amazon sin Kindle, Pokerstarscasino sine spilleautomater, bankID for all innlogging, digipost istedenfor postkasse, listen er lang. Alle disse nyvinningene ble møtt med skeptisk og motstand i begynnelsen, men nå kan vi ikke forstå hvordan vi klarte oss uten.

Sett i lys av økende miljøutfordringer, slik som problemer med farlig dårlig luftkvalitet i byene om vinteren og forsterket drivhuseffekt, så må utslippene reduseres.

Hva med de klassiske ”muscle cars”?

Tenk deg Fast & Furious med elektriske biler? Eller Børning med Tesla i hovedrollen? Det er føles ikke rett i dag. Jeg tror aldri det vil føles rett for meg, men for den neste generasjonen så vil det kanskje være det normale.  Jeg leser kun på kindle fordi det er så enkelt, betaler regninger med BankID og går i den digitale postkassen. Jeg savner ikke å gjøre ting på ”gamle” måten.

Men de klassiske bilene, med mye hestekrefter og skikkelig motorlyd kommer nok alltid til å være mine favoritter. Jeg tror også at disse bilene vil være å finne på veiene i mange, mange år fremover. Dette på tross av at myndighetene sier at salg av biler med fossilt brennstoff skal stoppes innen få år. Folk elsker de kraftige klassikerne og mange setter sin ære i å ta godt vare på dem, så disse går ikke ut på dato med det første.

 

Kommentarer er stengt.