Chevrolet Corvette

Begynner jeg først å skrive om amerikanske biler, klassiske biler og muskelbiler fra 50-, 60-, og 70- tallet så kan det bli mange artikler og mye å skrive om. Det finnes jo et hav av biler og modeller å ta av. Ford, Pontiac, Mustang, Dodge charger, Plymouth og Chevrolet bare for å nevne noen muligheter som er de som aller først ramler inn i mitt hode. Og av alle disse bilene finnes det igjen mange modeller å beskrive. Noen med store forandringer, mens andre igjen med bare mindre forandringer opp gjennom årene.

Jeg har ingen direkte favoritt nummer en selv blant alle disse bilene, men en som kommer meget høyt på en slik liste eventuelt er Chevrolet Corvette. Og da først og fremst den split-window modellen som var av Corvettes andre generasjon. Den Corvette Stingray som ble produsert med split-window ble kun produsert i et år, 1963. Og nettopp derfor er det en meget vanskelig bil å finne på markedet og dersom du først finner en så må du være beredt på å åpne lommeboken skikkelig for å få den i eie.

Corvetten introduksjon og utvikling

Selv om jeg skriver varmt om andre generasjonens Corvette nå så er det mange meget fine biler både i første og tredje generasjonen også- Den første generasjonen som ble solgt mellom 1953 og 1961 la grunnlaget for en bilmodell som fremdeles i dag er en meget fin bil. Det aller første eksemplaret av en Corvette forlot fabrikken 30 juni 1953. Og totalt gikk det 300 stykker ut av fabrikken av denne modellen, en kabriolet som kun ble levert i hvitt. Året etter ble den presentert i tre nye farger som kundene kunne velge mellom, og totalt ble det produsert 3640 biler selv om salget av modellen gikk noe tregt i starten. Bilen var jo enda helt ny på markedet.

På grunn av det noe svake salget så ble produksjonen av 1955 modellen redusert til kun 700 biler. På denne modellen kunne kunden velge en større motor, en 4,3 liters V8 som ga bilen noen ekstra hestekrefter, som var nok til å fjerne 1,5 sekunder på tiden den brukte på 0-100 km/h.

Modellene fra 1956 til 59 kom med en rekke nye funksjoner som de tidligere modellene ikke hadde. Deriblant valgmuligheten å ha direkte innsprøytning istedenfor forgasser, elektriske vinduer, hydraulisk topp på kabrioleten, oppgraderte fjæringer og bremser samt en firetrinns girkasse. Disse funksjonene var valgfrie på de forskjellige modellene og kostet selvfølgelig ekstra.

Den siste Corvetten av første generasjon forlot fabrikken i 1962 og på den kunne kundene velge en enda større motor enn tidligere. Dette gjorde at denne modellen ble den raskeste (kunne bli) av første generasjonens biler. Det kunne velges en 5,3 liters V8 motor med 253 hestekrefter. Valgte kunden å betale 12 % ekstra i pris så fikk han direkte innsprøytning, som gjorde en økning i antall hestekrefter fra 253 til 364.

Andre generasjonen

Andre generasjonen med Corvetter ble produsert i årene fra 1963 til 1967 og gikk under betegnelsen C2. Det var i denne perioden at deres verdensberømte Stingray ble introdusert. Modellen kom med samme motor som før, med direkte innsprøytning, som hadde vært ekstrautstyr på C1 modellene. Året etter økte de effekten til 379 hestekrefter og tok bort det delte bakvinduet. Som ekstrautstyr på denne modellen tilbød de elektrisk start. På 1965 modellen introduserte de skivebremser på alle hjulene og som motor oppgradering tilbød de en såkalt big-block på 6,9 liter som leverte 430 hestekrefter. Som om ikke dette var nok, så kom de med en enda større motor året etter, en 7 liters motor som uoffisielt leverte 560 hestekrefter. Dette var den absolutt største og sterkeste motoren av C2 generasjonen.

Kommentarer er stengt.