Chevrolet Corvette del 2

Begynner jeg først å skrive om amerikanske biler, klassiske biler og muskelbiler fra 50-, 60-, og 70- tallet så kan det bli mange artikler og mye å skrive om. Det finnes jo et hav av biler og modeller å ta av. Ford, Pontiac, Mustang, Dodge charger, Plymouth og Chevrolet bare for å nevne noen muligheter som er de som aller først ramler inn i mitt hode. Og av alle disse bilene finnes det igjen mange modeller å beskrive. Noen med store forandringer, mens andre igjen med bare mindre forandringer opp gjennom årene.

I forrige artikkel skrev jeg om C1 og C2 og da spesielt en av bilene som kommer høyt opp på en «best» liste. Corvette Stingray split-window fra 1963. Den bilen er eksklusiv og ganske dyr da den kun ble sendt ut fra fabrikken i et år, 1963. De senere årene har denne bilen gått på auksjoner for opp mot 300 000 dollar som den dyreste – altså langt over to millioner kroner etter dagens kurs.

Generasjon 3, 1968 til 1982

3dje generasjonen eller C3 som den også kalles er også en bil som er stilfull og fin. Kunne godt hatt den stående i min garasje. Men de generasjonene som kommer etter denne er ikke lenger like stilfulle og fin etter min smak før vi begynner å snakke om C7 – da har de igjen truffet noe som tiltaler meg.

Produksjonen av C3 modellen startet i 1968 og holdt på helt til 1982 før den ble byttet ut mot C4. Snakker vi om motor og chassis så beholdt Chevrolet det videre fra C2 modellen. Nytt for C3 var derimot karosseri og innredningen. Som tidligere så ble også denne modellen produsert i to versjoner. En kupé og en kabriolet versjon, hvor kupéversjonen fikk en T-topp som var at man kunne at bort taket over fører og passasjer og ta ut bakruten. Til kabrioleten ble det tilbud standard soft-topp, men mot litt ekstra kroner så var det mulig også å få en hard-topp utgave med et skikkelig glassvindu bak.

Reklame stunt

I et forsøk på å reklamere for Chevrolet ble det inngått en spesiell avtale med diverse astronauter på den tiden. Først ut var Alan Shepard til å få en slik bil. Deretter kom seks av astronaut besetningen fra Mercury og det samme med besetningen fra Apollo 12. Alle fikk er personifisert bil og alle bilene helt like – så nær som navnet dere som ble lakkert på døren. Gull og svartfargede biler med T-topper og med 7 liters V8 motorer som ga 390 hestekrefter. Og da hvert sitt navn lakkert inn på døren på førersiden av bilen. Så dersom det er noen av de bilene som lever i dag så har de meget høy verdi.

Bilen til Neil Armstrog ble solgt på en online auksjon i 2012, etter at bilen hadde bare stått og støvet ned i over 30 år. Den hadde ikke vært kjørt med siden 1981. Likevel kom prislappen på bilen på over 250 000 amerikanske dollar. Og kjøperen måtte også koste på bilen en meget god slump penger for å få den i stand igjen etter disse over 30 årene bortgjemt. Det at den var i såpass dårlig forfatning gjorde at prisen på budene ikke ble høyere. En perfekt bil av disse utgavene ville blitt priset mye høyere.

Kommentarer er stengt.