Bugatti Veyron EB 16,4

Det er så mange fantastiske raske biler å velge mellom når jeg har bestemt meg for å skrive om raske sportsbiler. Den ene bilen raskere enn den andre – det har tydeligvis pågått en kamp mellom bilfabrikantene lenge om å ha den raskeste bilen i verden. Og for ikke mange år siden kom Bugatti med en bil som satte ny verdensrekord.

Bugatti Veyron EB 16,4 er en sportsbil med midtstilt motor og er designet og utviklet av Folkevogn gruppen i Tyskland. Bilen er produsert i Molsheim i Frankrike av Bugatti Automobiles S.A.S., og den er oppkalt etter racing sjåføren Pierre Veyron. Original versjonen av Veyron har en toppfart på 407 kilometer i timen. Den fikk navnet tiårets bil (2000-2009) og fikk også premier for dette i BBC’s velkjente program om biler – Top Gear i 2005.

Super Sport versjonen av Veyron har registrert Guinness Verdens rekord som den raskeste produserte gatebilen fra en test gjort i april 2013. Toppfarten den da kjørte i var på hele 41,072 kilometer i timen. Roadster Veyron Grand Sport Vitesse versjonen er også registrert som den raskeste Roadster bilen i verden med sine 408,84 kilometer i timen som toppfart i en test.

Veyrons sjefsdesigner var Hartmut Warkuss og utvendig ble designet av Jozef Kabaň fra Volkswagen, med mye av ingeniørarbeid ble utfør under ledelse av sjefs ingeniør Wolfgang Schreiber. Flere spesielle varianter er produsert. I desember 2010 begynte Bugatti å tilby potensielle kjøpere muligheten til å tilpasse utvendige og indre farger ved å bruke Veyron 16.4 Configurator-applikasjonen på sin offisielle nettside. Bugatti Veyron ble avviklet sent i 2014.

Opprinnelse

I mai 1998 kjøpte Volkswagen AG rettighetene til å bruke Bugatti logoen og varemerket Bugatti Automobiles S.A.S. Dette for å videreføre EB 110 modellen som de forrige eierne hadde produsert, og de ga raskt ut en serie med konseptbiler som kulminerte i Bugatti Veyron 16,4.

Mellom oktober 1998 og september 1999 introduserte Bugatti en serie med Giugiaro designede konseptbiler, hver med permanent fire hjuls trekk og med den Folkevogn designede W18 motoren. Den første, EB118, var en to dørs kupe som ble presentert på motorshowet i Paris i 1998. Den neste, EB218, var en 4 dørs sedan ble presentert på Genova Motor show i 1999. En tredje bil, 18/3 Chiron, var en sportsbil med midtstilt motor som ble introdusert også i 1999 på det internasjonale Motor showet i Frankfurt i Tyskland.

I oktober 1999 så viste Bugatti frem en fjerde konsept bil på Tokyo Motor Show. Dette var EB 18/4 Veyron og var en superbil med midtstilt motor som var stylet under ledelse av Hartmut Warknuss. I 2000 kom de med en modifisert versjon, EB 16/4 Veyron, som ble presentert på motor showene i Detroit, Genova og Paris. I stedet for 3 blokker W-18 som i de fire tidligere konseptene, så hadde EB 16/4 en fire blokket W16 motorarkitektur installert i hver produksjons eksempel av Bugatti Veyron.

Avgjørelsen om å starte produksjonen av bilen ble tatt av Volkswagen gruppen i 2001. Og den første gateferdige prototypen var klar i August 2003. Den var identisk med senere varianter, bortsett fra noen få detaljer. I overgangen fra utvikling til serieproduksjon dukket det opp store problemer som måtte løses og var årsaken til flere forsinkelser av produksjonen frem til 2005.

Veyron EB 16.4 er kalt opp til ære for Pierre Veyron, en Bugatti utviklings ingeniør, testsjåfør og firmaet sjåfør i løp som sammen med sidemann Jean-Pierre Wimille vant 24 timeers løpet i Le Mans i 1939 med en Bugatti. Bokstavene EB i flere modeller refererer til opphavsmannen bak Bugatti Ettore Bugatti og «16.4» refererer til motoren med 16 ventiler og fire turboerladere.

Kommentarer er stengt.