AMERIKANSKE LASTEBILER

Nå har jeg vært innom Svenske Volvo og Scandia lastebiler. Så da tar jeg turen over «dammen» og ser litt på de Amerikanske lastebilene. Det er vel de fleste europeiske sjåførers drøm og kunne sitte bak en skikkelig truck fra «over there». Det er vel Kenworth, Internasjonal og Mack som er de merkene vi her oppe i nord kjenner til. Jeg starter med å kikke litt nærmere på Mack.

MACK TRUKS

Det var de tre brødrene Augustus, John og William Mack som drev ett bilverksted rundt 1900 i Brooklyn, New York. De startet først med en formell produksjon av busser som de kalte Manhattan i 1904. De startet opp sitt egen firma som de kalte Mack Brothers Company, det var først i 1920 de valgte å bruke familienavnet sitt på produktet. Det var Jack som tidligt eksperimenterte med en hesteløs vogn av egen konstruksjon. Det blir sagt at han lagde en dampbil i 1894, men at det vart ett misslykket forsøk. De delte opp produksjonen i 1905 og flyttet motorproduksjonen til Pennsylvania og byen Allentown, men verkstedet og vognbyggingen fortsatte som før i Brooklyn. Det var ikke før den fjerde broren kom med inn i selskapet at de begynte å produsere lastebiler også skinnegående. Den største kunden ble meieriet der de leide lokalene av.

I 1909 ble det lagd en brannbil og kundekretsen økte. De valgte i 1910 og kalle alle sine produkter for Mack, da forsvant buss merket Manhatten. Det ble lagd ett slagord for firmaet, den første Mack var en buss og den første buss var en Mack.

UTVIKLINGEN I SELSKAPET

Da brødrene valgte å selge firmaet i 1911, valgte de nye eierne og opprette ett holdingsselskap som fikk navnet Internasjonal Motor Co.  Som ikke må forveksles med lastebilmerket med samme navn. Det ble en enorm etterspørsel etter Mack lastebilene under den 1. verdenskrig. Da de lanserte AB lastebilen i 1914 tok etterspørselen virkelig av, den var standarisert for serieproduksjon i store mengder men med muligheter for endringer etter kundenes egene ønsker. Det ble frem til 1937 produsert over 55.000 eksemplarer av lastebilen, som var ett betydelig antall på denne tiden. Da det i 1916 ble lansert en 5 tonns lastebil som fikk betegnelsen AC vekket den raskt interesse i markedet. Det ble bygget over 40.000 eksemplarer av lastebilen frem til 1939. Den viste en nesten utrolig driftsikkerhet, noe som passet ypperlig da over 6000 av lastebilene ble sendt ut i 2.verdenskrig til England og til den Franske fronten.

I 1922 tok firmat opp bulldoggen som sitt symbol, samtidig med at de byttet firmanavnet for ikke å bli forvekslet med Internasjonal Harvester. Det nye navnet ble- Mack Truck Incorporated. Mack valgte i 1924 å gjennoppta bussproduksjonen. Utvidelsen fortsatte, det ble brannbiler og til og med lokomotiver og passasjertog ble nå bygd under navnet Mack. Renault kjøpte seg inn i mack fra 1979 og frammover, De overtok hele selskapet i 1990. Volvo overtok selskapet i 2001, men Renault beholdte ca 15 % av aksjene.

Det var litt om Mack Truck sin historie. Neste gang tar jeg for meg en av de andre merkene, følg med videre.

Kommentarer er stengt.