AMERIKANSKE FORD

Henry Ford er nok den mest kjente mannen i bilhistorien. Med sin T- Ford ble det satt fart på bilindustrien. Det sies at det var Ford som hadde det første samlebåndet, men det er ikke helt riktig. Det var Oldsmobile som startet samlebånd prinsippet for biler syv år før Ford gjorde det. Ford sin første bil som selskapet produserte var en A modell som kom i 1903. T- Ford kom 5 år etter A modellen.

Men Ford hadde før det lagd sin første bil allerede i midten av 1890 tallet og sin første racerbil i starten på 1900 tallet to år før A modellen kom ut.

T- Ford

T- Ford

T- Ford blir betegnet var nok den første folkebilen som det ble lagd godt over 15 millioner eksemplarer av. Det var den første bilen med en type pedalbetjent to trinns gir kasse. En av grunnene til at netopp denne modellen ble så populær var prisen, noe som samlebåndet gjorde mulig. Samlebåndet reduserte tiden med og sette sammen en bil med nesten 10 t, noe som gjorde stort utslag på lønns kostnadene.

Den ble så populær at etter rundt 10 år var halvparten av bilparken i Amerika var en T- Ford, det sier jo alt. Den siste T- Ford ble produsert i 1927 og ble da erstattet med Modell A, som også den første Ford het.

Modell A

Når T- Forden`s salgstall stupte nedover kom de med en ny modell i slutten av 1920 tallet. Den fikk navnet Modell A samme som den første Forden het. Men denne modellen ble produsert i bare fire år, veldig kort i forhold til T-Fords 18 år. Modell A hadde flere nyheter i bilverden, som hydrauliske bremser og gir det gjorde Ford til nok en gang til et populært bilmerke, Model A ble produsert i over fire millioner eksemplarer, salget gikk også her veldig bra. I starten av 30 årene startet Ford med å produsere 8 sylindre motorer og da i v form, den populære V-8 gjorde at Ford økte sine salgstall igjen og utviklingen gikk stadig videre. Det ble mange merker som Ford lanserte utover med tiden, som Mercury i slutten av 30 årene, Thunderbird i midt 50 tallet. Men det var ikke bare biler og lastebiler Ford produserte, det ble også produsert fly.

 

Dog i liten skala i 20-30 årene men dette tok seg opp under den andre verdenskrig da han bygget verdens største flyfabrikk hvor det ble produsert B- 24 fly til det Amerikanske flyvåpenet. De startet også å produsere lastebiler i fra midten av 20 årene, modeller som AA, BB og TT var noen av dem, det ble etterhvert også pickuper og vaner på programmet. Muskelbiler som Mustang, GT 40, P68 og P69 mm. Ford har igjennom tiden hatt over 150 modeller av vanlige biler i sitt program, med vans, lette lastebiler, traktorer, busser, militær kjøretøyer og consept biler kan man legge til over hundre til. Så utvalget til Ford har vært enormt opp igjennom årene, og flere modeller vil det nok bli i de kommende årene.

Kommentarer er stengt.